Spiritoo alternatief sociaal netwerk

tandheelkunde zonder boren

Als amalgaam zo ongezond blijkt moet het uit ons lichaam, maar hoe?
Wat zijn de alternatieven en zijn die wel zo zuiver?
Kosten? Terugbetaling?

Moderator: admin-amalgaam.be

tandheelkunde zonder boren

Berichtdoor Andreas » do jul 07, 2005 12:11 am

Op de website "the doctor within" http://www.thedoctorwithin.com/index_fr2.html

las ik naast informatie over de nadelen van amalgaam iets over een boek van Dr. Hansen


quote:
In his book The Key To Ultimate Health, Hansen also outlines the other services a holistic or 'biologic' dentist can provide:


* using lasers instead of drills to remove decay
* cleaning and disinfecting cavitations and roots by laser
* the use of new biocompatible filling materials which do not shrink or expand, nor crack teeth
* the importance of permanent materials which can actually bond to living bone
as well as to dentin and enamel



In the burgeoning field of holistic dentistry, Hansen modernizes the pioneering ideas of Weston Price and Hal Huggins. One idea is to minimize or eliminate drilling. Hansen explains very thoroughly the anatomy of teeth and the unnecessary long-term destruction that is afforded by excessive drilling. Even small cavities often involve a great portion of the tooth to be ground away in order to provide a large enough surface for the amalgam or adhesive to stick to. Instead of working wherever possible to preserve the structural integrity of the teeth and jaw, standard dentistry seems to have focused more on maximizing the invasiveness of the procedure

The idea that most root canals are unnecessary and that an inflamed nerve should be cleaned and given a chance to heal – these notions seem revolutionary, but have really been around for decades. Hansen explains that most adult dental work is not the result of tooth decay from refined carbohydrates, but rather is necessitated by cracked and broken and leaking amalgams which have broken the teeth down and provided places for pockets of bacterial fermentation to take place.

Hansen's alternative to drilling is largely the use of special lasers which can vaporize decay with "pinpoint accuracy" and sterilize the area at the same time, without massive destruction by drilling. Instead of toxic amalgam filling materials, Hansen employs biocompatible glass filler, which permits overgrowth of original dentin and bone, thereby providing a stable, permanent seal. Using an argon laser, the tooth and the glass filling material are then bonded permanently together. As for root canals, Hansen explains that they can usually be avoided, again with the use of laser disinfection and bio-friendly injected glass fillings.

It's amazing reading a book like Hansen's for the first time, and to learn how little most people know about their teeth or about standard dental procedures to which they have been submitting all their lives. Though still in its infancy, holistic dentistry seems to be opening up a level of awareness from which there can be no return.

No more crowns or root canals? No more amalgams? I'm sure the ADA is gonna love these new holistic cowboys. Imagine the economic considerations. Yet for the first time perhaps, the focus is on the long-term health of the patient rather than following the doctrinaire pronouncements of a pseudo-religious trade union that has been posing as a regulatory agency for the past century. Hansen reminds us that all professions exist primarily for the clients they serve, and not vice versa.


(ik hoop dat je geen last krijgt met het copyright)
Weet iemand iets meer hierover?

De gegevens van het boek:
Hansen, R DDS ---- The Key to Ultimate Health ------ 2000

Ik vind de titel nogal verdacht, de website waar ik deze tekst vond is echter meestal goed gedocumenteerd.
Andreas
 

Berichtdoor admin-amalgaam.be » vr jul 08, 2005 10:45 am

Dag Andreas,

Welkom op ons forum en bedankt voor deze informatie.

Dit klinkt inderdaad heel interessant.
Ik hoop dat er bio-tandartsen zijn in België die even tijd maken om op deze ideeën commentaar :idea: te geven!
Er is zeker nog veel (dringend) werk aan de winkel.

Doordat de geciteerde website met frames is gemaakt kun je de link niet helemaal volgen. Ik heb de informatie niet gevonden, wel de site dus.

Betreft copyright, denk ik niet dat er een probleem is door het informatief citeren en bronvermelding, maar je moet er inderdaad mee opletten.

Groetjes,
Pieter

PS: Dit vond ik treffend: "... all professions exist primarily for the clients they serve, and not vice versa." :!:
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor Andreas » zo jul 24, 2005 10:42 pm

Het spijt me voor de link. Hieronder geef ik link voor een andere pagina, van de auteur van het boek, Richard Hansen.
Ik ben ook geïnteresseerd in de commentaar van een (bio) tandarts op deze informatie en over het materiaal dat op deze pagina kort voorgeteld wordt, biocalex.

http://www.lightparty.com/Health/TeethGoodHealth.html
Andreas
 

Berichtdoor admin-amalgaam.be » zo jul 24, 2005 11:21 pm

Bedankt voor de interessante link Andreas.

Natuurlijk heb ik een gezond wantrouwen tegenover deze "moderne" lasertechniek. Maar, misschien is het inderdaad beter. Die schrijver is er duidelijk van overtuigd. We hebben dus ook andere opinies nodig. Hetzelfde voor die Biocalex-vulling. Allemaal nog niet van gehoord hier in Belgenland.

Ik heb al diverse toezeggingen van bio-tandartsen dat ze dit forum gaan frequenteren met commentaar, maar euh ... laten we zeggen dat ze momenteel waarschijnlijk in vakantie zijn. :wink:

Pieter
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor dock » ma okt 31, 2005 1:34 am

hoe bekomt men eigenlijk de titel bio-tandarts... ?

bij mijn weten is dit geen academische of post-academische opleiding in België.

misschien een cursus in het buitenland(nederland)...
dock
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma okt 31, 2005 12:57 am

Berichtdoor admin-amalgaam.be » ma okt 31, 2005 10:02 pm

dock schreef:hoe bekomt men eigenlijk de titel bio-tandarts... ?

bij mijn weten is dit geen academische of post-academische opleiding in België.

misschien een cursus in het buitenland(nederland)...


Je kan hier evt. eens checken:

Belgische Vereniging voor Biologische Tandheelkunde
Tel: 011 58 84 75

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor Fien » wo jul 26, 2006 9:57 pm

bio-tandarts ... ik heb al ondervonden dat veel mensen dat een nogal onnozele naam vinden, zo van 'bestaan er nu ook al bio tàndartsen?'

Misschien dat de term 'amalgaamvrije tandarts' beter zou zijn (met betrekking tot de geloofwaardigheid enzo)
Fien
 
Berichten: 28
Geregistreerd: ma apr 03, 2006 3:02 pm

Berichtdoor admin-amalgaam.be » do jul 27, 2006 9:28 am

Fien, ik begrijp dat het misschien geen ideale benaming is, maar "amalgaamvrije" tandarts is dan weer wat beperkt, want het gaat over hen die op alle gebied zoveel mogelijk met bio-compatibele materialen werken èn op een lichaamsvriendelijke wijze. Bv. het verdoven met Articaïne (vooral bij iemand met amalgaamvullingen) is superschadelijk en daarom wordt van een "bio-tandarts" verwacht dat zij/hij bv. Lidocaïne gebruikt, of een ander "gezonder" product.
Ik denk dat de mensen er maar moeten aan wennen, want het woord is al flink ingeburgerd en dat verander je niet zo gauw.
Men spreekt ook van een "bio-boer", dus dat slaat ook op de werkwijze en niet op de samenstelling van de boer. ;-)

Groetjes,
Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België



Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Keer terug naar Saneren, verwijderen, alternatieve vullingen, enz...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

Onze Gezonde Boeken - Klik erop voor info - Bestellen is amalgaam.be steunen! Amalgaam.be is een vrijwillig initiatief, zonder subsidies.
Jullie aankopen zijn NODIG om gedeeltelijk de kosten van deze site te dragen. Laat het niet aan de anderen over aub. Danku!


Boek: Genees Tandbederf door voeding, van Ramiel Nagel

Er zijn nog veel andere gezondheidsboeken via deze link (klik) te bekijken of te bestellen met thuisbezorging (NL + B)!
JOUW STEUN IS NOODZAKELIJK!
cron