Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Evaluatie enkele amalgaambewuste tandartsen

Hier kan je je ziekte- en/of genezingsproces vertellen, of gelijk welke ervaring met amalgaam.

Moderator: admin-amalgaam.be

Evaluatie enkele amalgaambewuste tandartsen

Berichtdoor patrick » di aug 07, 2012 12:29 am

Hallo allemaal,

ik wou graag mijn klein steentje bijdragen aan dit razend belangrijke forum.

Ik ben een vrij gezonde late veertiger zonder zwaar medisch verleden of betekenisvolle kwalen. Eet vrij gezond, sport regelmatig, sta regelmatig onder stress beroepshalve, maar kan dit altijd kwijtraken via allerlei uitlaatkleppen.
2 maand geleden brak ik een tand op een olijfpit. Deze tand is gevuld met een amalgaamvulling. Ik kan me niet herinneren wanneer ze er eerst in was geplaatst, kan 20-25 jaar geleden zijn, maar een jaar of 15 geleden is er nog aan "gewerkt" geweest herinner ik me. De vulling is nu zijdelings zichtbaar, omdat de zijkant van de tand half afgebroken is. De vulling bevat duidelijk meerdere lagen: diepere gedeelte is donkergrijs, dan een dun wit laagje (?), dan een toplaag in een soort kakigrijs.
Omdat de tand geen pijn deed heb ik er enkele weken ijverig mee gekauwd. Want aan de andere zijde van mijn mond heb ik ook al enkele jaren een nog niet hersteld ander olijfpitslachtoffer staan dat wél wat pijn doet als ik er op bijt, ook buitenzijde half afgebroken.

Ong. 3 weken na de recente tandbreuk raakte ik lichtjes in paniek omdat ik een aantal symptomen ervaarde die ik nog nooit samen of in die mate had ervaren:
- afwezig gevoel, derealisatie, geen deel uitmaken van de werkelijkheid
- perceptie van het alledaagse werd aan de rand wat hallucinant: mijn handen leken niet op mijn handen, voeding in mijn pan leek vies en buitenaards
- slapte, duizeligheid, angst om flauw te vallen
- lichte dwanggedachten over alledaagse dingen (waar de tandpasta hoort, links of rechts van de wastafel ? snij ik nu eerst de appel of de ananas ? enz.)
- andere lichte angsten: niet in winkel durven binnengaan, bang van drukte, bang om zelfcontrole te verliezen tgo. mensen
- zeer snel over mijn toeren in normale stresssituaties waar ik anders gewoon eens mee grommel, een soort fatalisme
- enkele kg gewichtsverlies

Logisch bekeken was het laatste belangwekkende medische feit in mijn leven geweest: de afgebroken tand. Na even googlen op "vulling gezondheid" oid. kwam ik op deze site en alles viel snel op zijn plaats.

Ik heb toen onmiddellijk een potje MercuClean besteld bij apotheek, en de symptomen waren na enkele dagen zo goed als verdwenen.
(vóór ik de link had gelegd tussen amalgaam en symptomen dacht ik eerder aan algemene zwakte oid. en heb toen een weekje B-fer ijzersupplement genomen. Ook dit scheen de symptomen weg te nemen... is dit toevallig ? Kan iemand dit duiden ?)
Heel straf is ook dit : al jarenlang heb ik een minder reukgevoel en bijna altijd last van een verstopte neus 's nachts, zodat ik regelmatig aan de neusspray moet. Sinds ik MercuClean neem is mijn neus heel de nacht en 's morgens gewoon open......... Ik heb zelfs overdag een iets betere geur. Kwik zou o.m. op de slijmvliezen inwerken, en vermits het nu sneller wordt afgebroken en verwijderd zou dat al een resultaat kunnen hebben ... ?

Ik wil nu uiteraard mijn 4 amalgaamvullingen laten verwijderen om erger kwaad te voorkomen.
Ik heb heel wat gelezen over kwik en amalgaamvullingen, de toxische kant ervan, de langetermijn effecten e.d. en ik zoek nu heel concreet een arts die de meest strikte voorzorgsmaatregelen bij het verwijderen wil en kan nemen.
Daarom ben ik nu in het Antwerpse een aantal tandartsen aan het contacteren, de meesten uit de lijst met bio-tandartsen van de site.

Er blijkt tijdens de telefoongesprekken dat er een soort rangorde bestaat die "amalgaambewuste" tandartsen volgen bij hun keuze van voorzorgsmaatregelen :
- Cleanup zuigstukjes schijnen gebruikelijk.
- trage boor en speciale freezen voor lage toerentallen ook - schijnt ook samen te gaan met waterkoeling
- Rubberdam is voor sommigen al problematischer, wellicht omdat het onpraktisch werkt ? (is nochtans standaard praktijk voor een aantal andere tandheelkundige ingrepen).
- ontgiften voor en na is al weer wat minder courant

Wat tot mijn verbazing helemaal ontbreekt is de bescherming tegen de vrijkomende kwikdampen tijdens de behandeling (boren, frezen, ...), die nochtans het meest giftig zijn : niemand doet aparte beademing van de patiënt, en geen enkele arts gebruikt zelf een masker met kwikdampfilter.
Niemand kan me ook vertellen of het ventilatiesysteem van de praktijkruimte hierop voorzien is.

Beademing wordt nochtans aanbevolen in deze publicaties:
- http://iaomt.com/articles/files/files288/Safe%20Removal%20of%20Amalgam%20Fillings.pdf
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3270415/?tool=pubmed

De patiënt niet-toxische lucht toedienen, als er enkele cm onder zijn neus giftige dampen vrijkomen, lijkt helemaal niet overdreven wanneer men vergelijkt met de voorzorgen bij het breken van een spaarlamp: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7352
Toch gaan alle artsen hier m.i. licht overheen en beweren dat de Cleanup afzuiging alle dampen onmiddellijk wegzuigen... ik ben hier echter nog totaal niet van overtuigd.

Ik vond enkel in Duitsland via internet tandartspraktijken die de beademing van de patiënt optioneel en soms zelfs standaard toepassen...

Ik heb de volgende dagen een aantal verkennende afspraken met verschillende tandartsen en zal mijn bevindingen hier later posten, zodat wie deze artsen wil contacteren toch al een idee heeft van hun concrete werkwijze. Dit kan misschien wat telefoons en kritische gesprekken besparen.

Groeten,
Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor admin-amalgaam.be » di aug 07, 2012 11:58 am

Welkom Patrick, op het amalgaamforum.

De genoemde symptomen klinken weer heel typisch en zullen bij andere kwikbelaste mensen bekend voorkomen. De hersenen liggen op korte afstand van de tanden en kwik doorbreekt de hersenen-bloed-barrière.
Toch mag men niet vergeten dat andere tandproblemen ook nadelige effecten kunnen hebben op de gezondheid. Pijnlijke tanden wijzen meestal op een probleem. Maar uiteraard geven bloot liggende amalgaamoppervlakken nog meer kwik af dan anders.

De discussie over de nodige maatregelen bij het verwijderen van amalgaamvullingen blijft duren. Feit is dat er bij tandartsen en assistentes statistisch meer gezondheidsproblemen zijn geconstateerd. Zelfs in die mate dat sommigen werkonbewaam werden of meer miskramen hadden. Vooral een sterke lucht-afzuiging lijkt me belangrijk, maar dat is relatief en moeilijk te meten. Normaal zou de Cleanup® alle dampen moeten opvangen. :?

Het is een heel goed idee om meer details over de werkwijze van verschillende tandartsen hier te vermelden. We kunnen dat dan later overnemen op de meer gedetailleerde lijst die we in de maak hebben. Veel dank alvast en succes.

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor patrick » di aug 07, 2012 12:58 pm

Bedankt Pieter,

ik vind het belangrijk genoeg dat informatie en ervaringen hierrond voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk wordt, want we zijn allicht met miljoenen, alleen in ons land al, de kwikbelasten. Het is enkel nog niet ruimschoots aan de oppervlakte gekomen.

Nog iets anders vermelden. Ik neem op voorschrift van de oogarts al een jaar of 2-3 druppels tegen glaucoom, wegens licht verhoogde oogboldruk (18à20 ipv 13à15). Ook heb ik de laatste jaren een toenemende heel lichte wazigheid/troebelheid in mijn zicht : een melkachtige nevel wanneer ik naar licht kijk. Ook hindert invallend licht me. De oogarts wijt dit aan een opeenstapeling van normale vervuiling in het oogvocht, in het hoornvlies, in mijn contactlenzen, en ook aan de leeftijd. (als deze wazigheid verder zou evolueren aan het tempo dat het de laatste 2 jaar gaat, kijk ik daadwerkelijk door melk over 10 jaar...)

Misschien hoop ik dat alleen maar, maar ik meen echt vast te stellen dat, nu ik anderhalve week MercuClean neem, ook die wazigheid lichtjes aan het verbeteren is ! Stel je voor ...

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor admin-amalgaam.be » di aug 07, 2012 8:32 pm

Patrick, ik ben ervan overtuigd dat we met vooral gezonde voeding heel veel kunnen bereiken. Maar wat is gezonde voeding? Veel mensen "denken" gezond te eten maar het is niet eenvoudig. Niet alleen bio-voeding maar ook de juiste dingen eten en vooral de foute niet eten/drinken. De hele medische industrie probeert ons aan de pillen te houden. Aan een gezonde leefwijze verdienen zij niets.

Er zijn talloze manieren om gifstoffen in het lichaam te krijgen, buiten amalgaam. Ze eruit krijgen is veel moeilijker. Ik zou bijna zeggen: een "proper" lichaam is een gezond lichaam. De genen zouden voor slechts ± 30% verantwoordelijk voor onze gezondheid, en meer en meer wordt wetenschappelijk bevestigd dat voeding en omgevingsfactoren een grotere rol spelen. Bv. een GSM verandert je DNA. Hallo, dat willen de mobiele providers niet geweten hebben ...

Dus zoek gerust verder in deze pot van beschavingsmankementen, nu je het deksel hebt opgelicht. Je zult heel veel ontdekken en meer kansen zien om je gezondheid zelf in handen te nemen door gezonde voeding e.d.

Dit is enkel mijn visie en iedereen moet het naar eigen vermogen beoordelen.
Maar ik ben dus helemaal niet verwonderd als er bij allerlei kwalen verbeteringen optreden door ontgifting. :D

Ik volg het hier graag op,
Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor patrick » za aug 11, 2012 3:07 am

Pfff de zoektocht naar een amalgaambewuste én veilige werkende tandarts is tothiertoe een frustratie (concrete informatie later).

Er blijven 2 mogelijkheden over:
1) 200 à 250km naar Duitsland voor volledige safe removal met zuurstoftoediening, cofferdam en Clean-up, maar ver, wellicht duur, minstens 3 bezoeken (intake, 1 of 2 sessies voor verwijderen 4 vullingen en tijdelijke neutrale vulling, later definitieve vulling), en nog minstens 4 weken wachten eer er plaats is in hun agenda. Moet dan ook mijn broodnodige septembervakantie laten vallen :(.

2) werken met een lokale tandarts en hopen dat hij wil samenwerken en proberen de hiaten in de voorzorgsmaatregelen op te vullen. Eén tandarts heb ik op het oog waar ik al een afspraakoptie heb staan voor volgende week, maar gebruikt geen rubberdam, heeft geen aparte beademing voor patiënt, maar wel Clean Up en de best geventileerde praktijkruimte die ik al bezocht, en denkelijk een luchtzuivertoestel (ionizer) staan.

Ik ga wellicht de 2e optie nemen. Ik vertrouw nl. niet hoelang de MercuClean pillen me nog zullen toelaten gewoon te functioneren, heb 't gevoel dat de symptomen van duizeligheid en wereldvreemdheid weer heel lichtjes terugkomen, dus wil het eerder snel laten doen. En elke dag Googlen op nog maar eens amalgaam infopagina's... een mens wordt er niet vrolijker van.

Ga dan proberen de tandarts te overtuigen toch rubberdam te plaatsen, en zelf een luchttoevoer in elkaar knutselen met een neusmasker zoals gebruikt in de lachgas sedatie en daar twee lange darmen aan bevestigen en die naar buiten leiden, zelf voor een beschermende bril zorgen...

Tevens hoop ik een Jerome kwikdampanalyser te kunnen huren in NL, en metingen te verrichten tijdens de verwijdering. Meten is nl. weten. Ik wil wel eens de piek registreren terwijl er geboord wordt, en zien hoe snel de kwikdampconcentratie weer daalt daarna (efficiëntie van de ruimteventilatie).
Zolang de kwikdampconcentratie in de lucht rond de stoel niet onder de 1µg/m3 daalt hou ik gewoon dat masker op, desnoods tot ik buitenstap...
(De huur van de kwikdampmeter loopt wel naar de 300 EUR voor een week, maar op gezondheid staat even geen prijs momenteel)

Het is en blijft dus behelpen...

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor admin-amalgaam.be » ma aug 13, 2012 6:17 pm

Wow, dat noem ik een grondige aanpak.
Je optie 2) lijkt me inderdaad het best haalbaar, maar dan nog ... zo'n uitgebreide medewerking van een tandarts zou wel uitzonderlijk zijn. Wel fantastisch als je het voor elkaar krijgt om tijdens die verwijdering te gaan meten. Zeg maar dat het voor de wetenschap is. :-)
Tot hiertoe werd aangenomen dat bij felle afzuiging van de lucht, weinig kwikdampen zouden overblijven in de omgevingslucht. Vandaar dat ze meestal zonder extra luchttoevoer voor de ademhaling werken. Maar ja dat is dus vaag. Reststukjes worden theoretisch algemeen afgevoerd via het spijsverteringskanaal. Het gaat dus in eerste plaats om de dampen.

Ik ben heel benieuwd.
Veel dank alvast voor je inspanningen en het posten hier.
Succes!

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor patrick » ma aug 13, 2012 8:58 pm

Tsja, goeie bedoelingen maar er zal niet veel van in huis komen vrees ik :(.

De man van het bedrijf dat de kwikdampmeter kon verhuren (leverancier van apparatuur aan gassector in NL) vond het eerst een onzinnig idee, maar wou het apparaat toch best verhuren. Hij had bij eigen testen 10j geleden gemeten dat de kwikdampconcentraties in een tandartskabinet tijdens amalgaamverwijdering zich in nanogrammen uitdrukte, dus 0,001 µg (microgram)...??? Toen ik wat cijfers aanhaalde uit wetenschappelijke literatuur, en de aanbevelingen opsomde bij breken spaarlamp (veroorzaakt 25 tot 100µg/m3 bij de bron) en wat bleef aandringen ging hij toch stilaan zijn standpunt bijstellen. Ik vernam ook van hem dat in de gasindustrie de norm voor concentratie kwikdamp in omgevingslucht heel recent nog naar beneden bijgesteld werd: van 50 naar 20µg/m3 (8u/dag). Hiermee wordt toch wel degelijk het gevaar van kwikdamp formeel een stuk meer erkend.
Tot 20µg dient petrochemisch personeel zich uit te rusten met normale veiligheidskleding, o.m. dubbele overall, handschoenen, veiligheidsbril (!).
Vanaf 20µg/m3 komt daar beademing met volgelaat luchtmasker bij...
Ik wou dus gewoon meten of en hoeveel dit tijdens een uitboren met enkel Clean Up overschreden wordt, om te kijken of onze vrees hiervoor gerechtvaardigd is (buikgevoel zegt alvast van wel).

Maar de tandarts, die naar ik hoopte toch ook interesse zou hebben in een meting, deed dit af als overdreven en liet me verstaan dat het ongewenst was dat ik twijfelde aan zijn werkwijze, die "veilig genoeg" is. Medewerking van een arts heb ik dus zeker niet gevonden, zoals je al aangaf.

Tsja... ik weet dat ik hier beter zou uitstappen en maar weer een andere arts zoeken. Maar ik neem de vastliggende afspraak toch maar te baat om alvast de meest acute lekkende vulling te laten verwijderen, en hoop erop dat ik achteraf geen ergere klachten krijg :?.
Probeer toch nog dat neusmasker-met-beademing te maken, ook al ga ik daarmee de tandarts nog meer tegen me in het harnas jagen. Maar wil hier even snel vanaf zijn. Neem me wel voor de volgende vullingen in Duitsland te laten verwijderen, waar wel het veilige IAOMT protocol wordt gevolgd, ondanks wachttijd, afstand, prijs etc.

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor patrick » di aug 14, 2012 2:41 pm

Even verder luidop nadenken.
- het belangrijkste gevaar bij verwijderen zijn de vrijkomende kwikdampen tijdens boren
- dus is luchtafvoer (zowel rond de tand, als in de behandelruimte) het belangrijkste, om de ontstane kwikdampen weg te zuigen : Clean Up afzuighulpstuk, en liefst krachtige ruimteventilatie
- Echt natuurlijke tandartsen die volgens het allerzorgvuldigste verwijderprotocol werken zijn waarschijnlijk heel schaars zoniet onvindbaar in België.
- de paar "natuurlijke" tandartsen die ik bezocht gebruiken enkel Clean Up, geen goede ruimteventilatie, geen patiëntbeademing
- wellicht moet men dan zoeken naar een eerder hypermodern uitgeruste (nieuwe) praktijk, waar wellicht een deftig ruimteventilatiesysteem is geïnstalleerd

Een aspect dat kadert binnen het alsmaar hoger comfortniveau binnen onze maatschappij schijnt sedatie met lachgas te zijn ... "ontspannen in de tandartsstoel".
- een verdeler van sedatie-apparatuur www.grodenta.nl wist me te vertellen dat het mengsel van de ingeademde lucht wordt geregeld door de arts: lachgas wordt aan het mengsel toegevoegd tot de patiënt het beoogde gevoel van ontspannenheid krijgt
- het is echter ook mogelijk geen lachgas toe te voegen, dus enkel de zuurstof (of wat het ook is) toegediend te krijgen.
- de neusmaskers hierbij gebruikt zijn bv. http://www.porterinstrument.com/product/dental/Porter-Double-Mask-Scavenger-Breathing-Circuit of http://www.porterinstrument.com/product ... ng-Circuit. Deze sluiten perfect rond de neus af (ik ben er nog niet uit hoe je ze vastmaakt/bevestigt... elastiek ?)

Dit alles bij elkaar is het misschien ook een veilige manier om bij een niet-natuurlijke niet-amalgaambewuste maar wel modern uitgeruste tandarts te gaan, en sedatie te vragen, maar dan zonder lachgas, zodat je eigenlijk patiëntbeademing krijgt ? Zo kan je geen kwikdamp inademen.
En dus helemaal niet te spreken over alle gevaren verbonden aan kwikdamp en de nodige voorzorgen, want dat ervaren de meeste tandartsen als een ongewenste inmenging van de patiënt en aantasting van hun beroepseer. Je moet dan hopen dat je het sedatiemasker aan mag houden tijdens de hele behandeling (verwijderen+inzetten nieuwe vulling), en hopen dat intussen het ruimteventilatiesysteem het grootste deel kwikdampen uit de ruimte heeft gehaald tegen dat je het sedatiemasker afzet..... ?
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor admin-amalgaam.be » di aug 14, 2012 10:07 pm

Dit alles bij elkaar is het misschien ook een veilige manier om bij een niet-natuurlijke niet-amalgaambewuste maar wel modern uitgeruste tandarts te gaan, en sedatie te vragen, maar dan zonder lachgas, zodat je eigenlijk patiëntbeademing krijgt ? Zo kan je geen kwikdamp inademen.
En dus helemaal niet te spreken over alle gevaren verbonden aan kwikdamp en de nodige voorzorgen, want dat ervaren de meeste tandartsen als een ongewenste inmenging van de patiënt en aantasting van hun beroepseer. Je moet dan hopen dat je het sedatiemasker aan mag houden tijdens de hele behandeling (verwijderen+inzetten nieuwe vulling), en hopen dat intussen het ruimteventilatiesysteem het grootste deel kwikdampen uit de ruimte heeft gehaald tegen dat je het sedatiemasker afzet..... ?

Ik vrees toch dat je bij een "gewone" tandarts moeilijker kunt rekenen op een natuurlijke behandeling in het algemeen, want als die geen gevaar ziet in amalgaam, dan allicht nog minder in bepaalde verdovingen (Articaïne) en andere giftige "oplossingen" waarmee gewerkt kan worden. Grondig uitharden van composietvullingen, enz. De algemene instelling lijkt me toch ook belangrijk.
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor patrick » vr aug 17, 2012 2:53 pm

Pieter, juist...
en daarom heb ik ook resoluut voor een praktijk in Duitsland (Düsseldorf) gekozen dus.
Intake-afspraak 6 sept, eerste verwijderen 11 sept. Wachttijd valt al bij al nog mee...

Hieronder dan nu een kort overzicht van de artsen die ik contacteerde, zonder teveel details. Want het is duidelijk : geen enkele voldoet 100% aan de criteria voor veilige verwijdering zoals het IAOMT ze vooropstelt. Ik heb dan ook niet doorgevraagd naar de volgende fasen (ontgiften, nieuwe vullingen).
Voor mezelf, alle cijfers van kwikdampuitstoot gelezen hebbend in diverse studies en bronnen, is het simpelweg een no-go om amalgaam te laten verwijderen bij een arts die niet al deze voorzorgen neemt. Ik zoek naar een serviceniveau dat aan een aantal objectieve parameters beantwoordt, maar niemand kon die bieden. Enkele citaten tussendoor om de filosofie van de arts te typeren.

Wijono F:
- Ontgifting: Laat 2 weken op voorhand MercuClean nemen (of homeopatisch alternatief) om ontgiftingscapaciteit lichaam op te drijven. Neemt zelf enkele malen per jaar een ontgiftingskuur (yoga en andere niet-pharmaceutische manieren)
- Clean-up: ja, altijd.
- rubberdam: bij voorkeur niet, na enig aandringen kan het wel, voorwaarde: vulling mag niet onder het tandvlees liggen anders te moeilijk bereikbaar.
- apparatuur: trage boor (25.000 tpm ipv. 100.000)
- verdovingsmiddel: niet bekend
- behandelruimte: geen ventilatie. Verlucht/reinigt na werkdag de ruimte.
- aparte luchttoevoer patiënt: nee
- eigen bescherming: geen
- diverse: Kan EA test doen, voorwaarde wel: enkel katoenen kleding dragen, en dag voordien neutraal eten. Verwijdert slechts 1 vulling per sessie, om opvolging te vergemakkelijken (bij evt. complicaties of versneld verslechteren van de patiënt is dan duidelijk welke vulling de oorzaak is/was)
- prijs informatieve consultatie: kosteloos.

Vandewalle L
- ontgifting patiënt: niet vermeld. Eigen ontgifting: ik dacht enkele malen per jaar MercuClean
- Clean-up: altijd
- rubberdam: nee, ook niet op vraag. "Is onnodig"
- aparte luchttoevoer patiënt: "u moet niet overdrijven"
- verdovingsmiddel: niet bekend
- eigen bescherming: neen
- behandelruimte: geen ventilatiesysteem. Plaatst af en toe een actief koolstoffilterapparaat (?)
- diversen: meet met gewone multimeter het potentiaalverschil tussen verschillende vullingen... zonder verdere conclusie
- prijs informatieve consultatie : +/- 50 EUR
- diversen: "artsen die het volgens de Amerikaans veilige methode IAOMT doen = profilering"

Van Dooren K
- ontgifting patiënt: niet vermeld, verkiest waarschijnlijk homeopathie
- Clean-up: altijd
- rubberdam: nooit. bij aandringen kan het wel, maar dat "maakt het moeilijker de gifitige dampen voor haarzelf af te zuigen" (en de patient dan?)
- verdovingsmiddel: niet besproken
- aparte luchttoevoer patiënt: "u moet niet overdrijven. ik had anders ook al lang dood moeten zijn". Vermeldde wel zelf hoofdpijnen.
- eigen bescherming: geen
- behandelruimte: open venster, aircotoestel (mogelijk tegelijk ventilatie-apparaat), vermoedelijk een ioniseertoestel om de lucht te zuiveren.
- biocompatibileit nieuwe vulling: niet besproken
- prijs informatieve consultatie : +/- 30 EUR
- diversen: extra natuurlijke bescherming voor tandwortel

Mintiens S
Tel.gesprek. Ex-tandarts, nu naturopaat in diverse takken. Verbonden aan Kuurhuis Waasmunster. Dit zet echter zijn activiteiten stop. Tandarts daar is Walter Delporte, verhuist naar Deurne.
- ontgifting patiënt: niet besproken. Eigen ontgifting: 3x per jaar MercuClean kuur tijdens eigen praktijk
- Clean-up: altijd
- rubberdam: nooit.
- verdovingsmiddel: niet besproken
- aparte luchttoevoer patiënt: "u moet niet overdrijven"
- behandelruimte: onbekend
- biocompatibileit andere vulling: niet besproken
- diversen: was zelf afwezig op gemaakte afspraak voor EA meting mbt. kwikbelasting en beantwoordt oproep hierover achteraf niet...

Het is duidelijk dat de bewustheid van deze artsen niet verder gaat dan dat ze zelf geen amalgaam plaatsen, en ervan uitgaan dat Clean-up voldoende bescherming biedt. Door zelf te ontgiften erkennen de meesten het gevaar van de vrijkomende kwikdampen (zelfs met Clean-up), maar als de patiënt een aparte luchttoevoer vraagt is dat "overdreven". Er wordt ook onvoldoende rekening gehouden met de restanten kwikdampen die in de ruimte blijven hangen na het verwijderen.

Andere adressen doorgekregen maar niet gecontacteerd :
- Richard Saller, kaakchirurg op rust, nu "antroposofisch" tandarts. Zou ruim zijn tijd nemen, maar niet bekend hoe amalgaamverwijdering wordt aangepakt.
- via Oost-West centrum: Pascal Eppe in Etalle.

Hopelijk kan dit een beeld geven van hoe het rond Antwerpen met de "amalgaambewustheid" bij artsen gesteld is voor wie ook op zoek is naar een geschikt arts.

Patrick
Laatst bijgewerkt door patrick op do sep 13, 2012 2:46 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor admin-amalgaam.be » wo aug 22, 2012 5:19 pm

Patrick, heel erg bedankt voor deze nuttige informatie. Kunnen we ook binnenkort gebruiken voor de nieuwe, volledigere lijst, die interactief zou moeten worden.
Alle aanvullingen welkom van iedereen.

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor patrick » do aug 23, 2012 3:20 am

Pieter, geen probleem.

(ik gebruik dit hier nu verder even als medisch "dagboek").

* Sinds 2 dagen gestopt met MercuClean, na +/- 3 weken.
Reden: sinds een week of langer een pulserend gevoel in linkerbeen/voet dat maar niet wegging, elke 3à4 hartslagen. Alsof bloed niet goed doorstroomde. Nochtans nergens een voos of tintelend gevoel. Kon het niet plaatsen, maar is nu na 2 dagen zonder pil wel verdwenen...? Een ook de symptomen van ijlhoofdigheid kwamen weer terug, maar was misschien wel versterkt door het tropische weer voorbije weekend (35°). Misschien is het nog te vroeg om langdurig MercuClean te nemen, maakt het idd. teveel kwik los nu, met de vullingen er nog in ? Ik las die redenering hier in sommige forumbijdragen.

* Ook bij de gewone klassieke tandarts geweest voor reiniging en terloops toch eens gevraagd naar houding mbt. amalgaam. Een uitstekende technicus, maar toch weer "er is niets bewezen, meneer, dat is al 30 jaar een controverse, en af en toe flakkert die discussie op. En er komt geen kwikdamp vrij behalve bij het plaatsen en verwijderen van amalgaam. ". Tsja. We weten al dat we het niet bevestigd zullen horen van de traditionele (weliswaar al 10 jaar amalgaam-vrije in dit geval) tandartsen, maar hoe fragmentarisch zijn die mensen toch geïnformeerd denk je dan. Arts Wiono gebruikte nog de uitdrukking: "ik heb mijn behandeling gekozen" (op mijn vraag naar rubberdam - hij verkoos zonder). Deze traditionele arts denkt blijkbaar: "ik heb mijn standpunt gekozen". Ze scholen zich naar eigen zeggen nochtans voortdurend bij, maar dan toch niet in de nog steeds evoluerende materie van het amalgaamonderzoek. Gewoon in pubmed.com de trefwoorden "amalgam dental filling" of "mercury" geeft immers ook recente onderzoeken...

Ze was na wat aandringen wel bereid om mijn twee lekkende vullingen met een laagje glasionomeercement dicht te smeren, tot ze over een paar weken definitief worden verwijderd in Duitsland. Toch weer een lekje gedicht hoop ik dan.

* Verder een maning tot betaling van onkostenvergoeding van 100€ van tandarts K. Van Dooren ontvangen. Ik had volgens haar mijn afspraak vorige week te laat geannuleerd, maw. later dan 24u op voorhand. Nochtans zat mijn brief 48u op voorhand in haar bus, maar zij had die brievenbus gewoon niet eerder gelicht.
Voor dit alles nam ze de moeite om me persoonlijk op te bellen.
Echter, op mijn ingesproken bericht op haar voicemail enkele dagen eerder, om nog een paar punten uit te klaren mbt. de verwijdering die ik eerst door haar dacht te doen, nam ze nooit de moeite te antwoorden. En toen ik haar enkele dagen toch te pakken kreeg was elke extra vraag en elke minuut aan de lijn er duidelijk een te veel. Die veeleisende patiënten toch... Maar ja, de winkel moet draaien zeker ? Tot daar de servicegerichtheid van deze arts. Ik zal de helft van de onkostenvergoeding toch maar betalen, want mijn annulatiebrief had ik helaas niet gedateerd, dus geen bewijskracht.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor Denise » za aug 25, 2012 11:18 am

Dag .....
Mijn naam is denise, ik las met verbazing uw relaas, Patriek.
Jouw zoektocht naar een geschikte tandarts in de streek rond antwerpen die resulteerde in het besluit de amalgaamvullingen te laten verwijderen in duitsland!
Ik hoop dat je na de eerste en volgende consultaties ons verder op de hoogte houdt van het verder verloop.
Want ik zit met dezelfde vraag: waar in antwerpen kan ik veilig mijn vullingen laten verwijderen?
Vriendelijke groeten, Denise
Avatar gebruiker
Denise
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do aug 23, 2012 9:18 pm

Berichtdoor patrick » za aug 25, 2012 1:33 pm

Dag Denise,

Bedankt voor je reactie.

Ja, ik heb ongeveer de helft van de tandartsen regio Antwerpen, die op de lijst met de "bio-artsen" staan, bezocht of gebeld, en kom tot de vaststelling dat zij wel op de hoogte zijn van de amalgaamproblematiek, maar het toch altijd ergens minimaliseren en niet volmondig de beschermingsmaatregelen nemen.
Ik denk dat Pascal, die in een ander forumtopic zijn relaas doet, tot dezelfde vaststelling is gekomen ivm. de regio Brussel.

Dit is zeker geen kritiek op die lijst, gelukkig heeft de maker van de site de moeite genomen deze op te stellen, zodat zoekenden zoals wij een tenminste een bruikbaar vertrekpunt hebben. Maar ik vrees dat je uit de steekproef van mijn ervaringen mag afleiden dat dit typerend is voor de algemene houding van de tandartsen in Vlaanderen t.o.v. de problematiek : niemand doet het volledig safe, op een goed verborgen uitzondering misschien na wellicht.

Ik durf zelf geen enkele arts aanbevelen die ik heb bezocht voor veilige verwijdering, integendeel... maar als je de argumentatie van die artsen zou volgen, dan wordt je tijdens de half-veilige verwijdering maar heel beperkt en heel tijdelijk blootgesteld aan een kleine hoeveelheid extra kwikdampen, en als je nog vrij gezond bent (zoals ik) zou je immuunsysteem eigenlijk zo'n snelle half-veilige verwijdering met extra blootstelling wel kunnen verwerken...
Ik heb zelf teveel alarmarende info gelezen zodat ik zelf absoluut niet mee ga in deze makkelijke en comfortabele redenering.
Volgens studies komt er ondanks Clean Up zeker nog wel extra kwikdamp vrij.
Geen enkele arts hield er ernstig rekening mee dat zelfs het inademen van kwikdampen tijdens de verwijdering ook je algehele kwikbelasting op lange termijn verhoogt. Ik bedoel hiermee: inademen heeft niet enkel eventueel onmiddellijke effecten, maar verhoogt ook de lange-termijnaccumulatie, wat zich pas na vele tientallen jaren mogelijk uit in ernstige ziektebeelden.
Maw. een half-veilige verwijdering nu heeft inderdaad misschien geen onmiddellijke symptomen tot gevolg - dit is waar die artsen dan naar verwijzen om te verantwoorden dat het "veilig genoeg" is bij hen - maar misschien wel over 10-20-30 jaar - en dit laten ze onbesproken. En eigenlijk, nu ik op de gesprekken terugkijk, geen enkele gaf blijk van besef van de snelle werking van kwikdamp, nl. het vaststaande feit dat ingeademde kwikdamp zich binnen seconden via de longen in de bloedbaan bevindt, en vandaaruit verder naar de organen en de hersen-bloed barrière...

En ja, al googlend kom je dan uit in Duitsland, ook op aangeven van een NL mevrouw van wie ik ergens op het forum een reactie las.
Ik heb daar contact met het kabinet van Dr. Boeger in Dusseldorf http://www.drboeger.de.
Naar eigen zeggen behandelen ze regelmatig patiënten uit Nederland en in mindere mate België.
Dit kabinet is naar hun zeggen een van de slechts 3 (!) tandartspraktijken in Duitsland die volledig natuurlijk en amalgaam-veilig werken.
Dr.Boeger zelf voert maar een half jaar per jaar zelf amalgaamverwijderingen uit, om de blootstelling aan kwikdamp te doseren, ondanks de voorzorgsmaatregelen die ze nemen. De andere periode wordt het dan uitgevoerd door een andere arts verbonden aan het kabinet. Zo'n uitspraak geeft wel vertrouwen.
Ook het persoonlijk contact verloopt helemaal anders. Je moet als patiënt nl. niet al onmiddellijk tegen een muur van meewarigheid en scepsis opboksen, want hun uitgangspunt is simpelweg: amalgaam is giftig, amalgaam geeft gezondheidsproblemenen, amalgaam moet op de juiste manier verwijderd worden, meerdere metalen in je mond hebben een versterkend effect op de (on)gezondheid etc... kortom, alle dingen die je leest als je je instudeert in het onderwerp worden door deze Duitse praktijk gewoon als vertrekpunt aangenomen.

Ok, ik stel me hierbij ook kritisch de vraag: "Is dit louter profilering ? Wordt ik hier naar de mond gepraat ? Exploiteren zij hier een gat in de markt ?" Tsja... er valt mogelijk wat voor te zeggen, maar volgens mij zijn er hogere belangen mee gemoeid die maken dat het doel de middelen heiligt, ... nl. mijn gezondheid, en is er geen "gat in de markt", maar eerder een rechtmatige en belangrijke gezondheidsvraag.

Voor mijn eerste afspraak binnenkort hebben ze 1u30 ingepland, voor intakegesprek en verwijdering van een paar vullingen (welke is daar concreet te bekijken). Dit was eerst over 2 aparte afspraken verspreid maar kon gelukkig toch gecombineerd worden. Vergelijk dit met het kwartier of hooguit halfuur dat je krijgt bij andere tandartsen.

Je moet er dus veel tijd insteken, en waarschijnlijk ook een aardige duit voor over hebben. Er werd mij aanbevolen om de eerste keer 500 EUR mee te brengen, om de eerste afspraak te bekostigen. Later wordt dan een behandelplan en budgettering opgesteld.

De kost en afstand zal aardig oplopen ook omdat er in meerdere stappen wordt gewerkt: het amalgaam wordt nl. eerst vervangen door een neutrale cement. Een tijd later wordt dat dan opnieuw vervangen door een definitieve vulling. Maar er worden wel meerdere tanden tegelijk behandeld.
Ik schat dat ik voor 4 vullingen (verwijderen, tijdelijk vullen, definitief vullen) 1.000 à 1.500 EUR zal kwijt zijn, daarbovenop nog eens een 4 à 6 verplaatsingen aan 50 EUR. Ik hou dus veiligheidshalve 2.000 EUR vrij.
Ik denk dat deze bedragen sporen met wat praktijk Munro-Hall (UK) rekent http://www.hallvtox.dircon.co.uk. In diens prijzen zit natuurlijk vast een deel de faam van Dr. Munro-Hall zelf ingerekend.

De enige prijsquote die ik in België kreeg was Dr. Van Dooren : +/- 130 EUR per tand, verwijdering vulling + definitief vervangen door ander materiaal, in 1 sessie, 2 tanden per sessie. Hier is natuurlijk wel een deel van terugbetaald.

Een heel andere werkwijze, en ook ander kostenplaatje. Op enige terugbetaling door het ziekenfonds reken ik niet echt, hoewel het toch mogelijk zou zijn, als ik hier een aanbeveling kan laten schrijven door een Belgische tandarts dat ik de behandeling in Duitsland nodig heb. De adviserend arts van het ziekenfonds geeft dan op basis van zo'n aanbeveling naar het schijnt vrijwel altijd positief advies, zodat er een deel terugbetaald zou kunnen worden. Maar eerlijk gezegd hoop ik hier niet op. Mijn eigen tandarts was zoals gezegd eerder sceptisch. Maar ik ga het toch maar eens vragen, je weet nooit.

Ik ga wel proberen bespreken of het mogelijk is enkel de verwijdering en tijdelijk vullen in Duitsland te laten doen, maar de definitieve vervanging door composiet dan weer in België. Dat wordt dan weer een probleem een B arts te vinden die bio-compatibiliteit wil uittesten, misschien kies ik daarvoor toch een arts uit de lijst, want op dat punt was er wel een die ik daarvoor capabel acht. Denkelijk zal het aandachtspunt hier zijn: hoe heeft de tandwortel zich na verloop van tijd onder de neutrale cement hersteld van evt. kwikaantasting of zelfs ontstekingen onder de lekkende amalgaamvulling etc. Ik vermoed dat de Duitse arts dit liefst toch zelf beoordeelt bij het verwijderen van de tijdelijke vulling ... maar dat zien we dan wel.

Denise, als je de tijd wil nemen is het misschien een suggestie om eens die arts Richard Saller te contacteren, om te polsen hoe hij amalgaamverwijdering uitvoert ? Die heeft nl. zitdagen in Antwerpen. De andere die ik niet contacteerde (Pascal Eppe) zit in Wallonië en lijkt mij op basis van zijn website ook helemaal de juiste filosofie, maar is even ver rijden als Duitsland. http://www.biodenth.be/dents-au-naturel/concept.html, ziekenfondsterugbetaling is waarschijnlijk wel mogelijk.
Je zou ook nog een aantal van de andere artsen uit het Antwerpse van de lijst kunnen contacteren die ik niet te pakken kreeg, hadden nl. meestal vakantie toen ik probeerde bellen een paar weken geleden.

Zelf kies ik eerder Duitsland, misschien dom, maar beroepsmatig werk ik soms samen met een Duitser uit Keulen. Die legt ook regelmatig de afstand Antwerpen-Keulen af zonder brommen voor enkele uren, en legt die typische Duitse nauwgezetheid aan de dag, die ik eigenlijk graag op mijn gezondheid zou toegepast zien...

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Berichtdoor patrick » wo sep 12, 2012 12:27 pm

Het moment waar ik toch al een tijd naar uitkeek is dus een totale anticlimax geworden. Het holistische tandartsenkabinet van Dr. B in Dusseldorf (volledige naam: zie in hogere posts, ik wil hen niet onnodig in diskrediet brengen om niet alle bruggen te verbranden - misschien moet ik er toch nog terechtkunnen later) blijkt ook geen ernstige veiligheidsmaatregelen te nemen bij amalgaamverwijdering. Toch niet veiliger dan de doorsnee "bio"tandarts in België.

Hetgeen waar ik vooral 200km voor ging afleggen en niet-terugbetaling door het ziekenfonds wou voor bijnemen, was de beloofde patiëntbeademing tijdens het verwijderen van amalgaamvullingen. Dit staat (stond?) zo op hun website, en was me ook telefonisch bij het maken van de afspraak bevestigd.

Eens daar is het eerste wat ik hoor van de hoofdarts Dr. B. zelf, dat ze dat niet meer doen, omdat het voor de tandarts en assistente teveel ongemakken met zich meebracht. Ze werkten nl. in het verleden ook voor zichzelf met aparte zuurstoftoevoer, maar kregen daar een droge keel van.
Op mijn vraag waarom ze dan de patiëntbeademing ook ineens stopzetten kreeg ik geen antwoord...
Sindsdien waren ze overgestapt op papieren masker met goudgecoate filter, dat ipv. over mond en neus, over neus en ogen van de patiënt wordt gelegd.
(dat dit soort masker de benodigde bescherming bieden heb ik nog niet kunnen terugvinden op internet, heb zelfs de goudgecoate maskers op zich nog niet gevonden).

De uitvoerende tandarts en de twee assistentes echter droegen een gewoon papieren masker, dat zoals bekend geen enkele bescherming biedt tegen kwikdampen. Maar goed, dat is hun gezondheidsprobleem, niet het mijne.
Kwa ruimteventilatie had ik ook grote verwachtingen, maar het enige wat er op dat vlak te bespeuren was, was de gebruikelijke lange smalle vermoedelijk airco-unit boven de deur, en, geloof het of niet, het open raam aan de straatzijde, dat de geluiden en geuren van een overdekte vismarkt, straatmuzikanten en doorlopend bulderende graafmachine binnenliet.
De behandelstoel stond wel op maar ong. 2m van het raam, en gelukkig was er een wind aan het opzetten, dat hoorde ik aan het klapperen van de luxaflex tegen de raamkanten. Dus er was vast wel enige luchtstroom in het lokaal, maar om dit een sterke gecontroleerde ventilatie te noemen... neen.
De zin op de website: "Wanneer we amalgaam verwijderen nemen we verantwoorde maatregelingen ten aanzien van de veiligheid van onze patiënten" creëert hooggespannen verwachtingen, maar houdt dus in wezen niet meer in dan de veiligste tandarts die ik bezocht of sprak in België:
- cofferdam
- Clean Up
- beperkte geïmproviseerde ruimteventilatie
Het enige originele was :
- de inadembescherming patiënt dmv. het goudgecoate masker. Hoe weinig besef er is over het gedrag van kwikdamp bleek ook uit het feit dat ze me het masker onmiddellijk afnamen na het boren... ik had dat moeten aanhouden, want ook na het boren blijven er nog wel degelijk kwikdampen in de ruimte hangen, waaraan alle aanwezige personen in de ruimte worden blootgesteld.
- vlak vóór de verwijdering begint geven ze de patiënt enkele Chlorellapilletjes, om zich te binden aan evt. ingeslikte kwikdeeltjes of dampen.
Verder:
- ontgiftingsadvies: geen (bij wet verboden voor Duitse tandartsen). Er werd met geen woord over gerept, wel gaf de administratief bediende me mee: "drinken, drinken, drinken !"... tsja...

Er hebben zich in het totaal 5 personeelsleden kort of langer met me beziggehouden:
- de administratief assistente die me hielp bij het invullen van een intakeformulier
- de hoofdarts zelf : intakegesprek van 10 à 15 min, waarin geen tot weinig raadgevende, informatieve of verhelderende kennis werd uiteengezet, waarin zelfs weinig blijk werd gegeven van haar visie op holistische geneeskunde en hoe die zich in haar praktijk omzet etc. Wel kreeg ik een aantal anecdotische verhalen over andere gevallen die sterk verbeterd waren sinds amalgaamverwijdering, vernam ik hoe ze zo sensitief was mbt. haar eigen lichaam dat ze geen kwikbelastingstest behoefde om te weten wanneer haar jaarlijkse limiet bereikt was, ... en wat algemeenheden over kwik en de effecten op het lichaam etc.
- de assistente die 2 lokale röntgen opnames maakte
- de tandtechnicus die 2 amalgaamvullingen verwijderde
- de assistente die hierbij hielp, masker opzette, rubberdam inzette, vrij onsubtiel mijn mond stofzuigde etc.
Deze laatste 3 dames waren duidelijk twintigers, en konden onmogelijk heel veel ervaring hebben. En hoewel het geroezemoes tijdens de verwijdering in het Duits gebeurde over mijn hoofd heen, kon ik toch oppikken dat er soms wat verwarring was over hoe dat klemmetje nu ook weer rond de tand paste, hoe dat beugeltje nu ook alweer moest aangespannen worden enz. Niet helemaal amateuristisch, maar toch met een randje aan. De tandtechicus zelf was bekwaam, voorzichtig, excuseerde zich telkens ze per ongeluk tegen mijn mond of wang aanstootte, en vroeg doorlopend of ik me nog goed voelde. Op zich, persoonlijk contactgewijs, was dit netjes in orde.

Dat deze in wezen luxe-geneeskundepraktijk zeer duur is moet dan ook niet verrassen. Eindrekening voor deze ong. 2 uurtjes dat ik er doorbracht: 525 EUR.
Het 10-15 min oppervlakkig intakegesprek nam hiervan een goeie 100 EUR in.
Het zgn. grondig mond- en kaak functioneel onderzoek nog eens een 150 EUR (concreet was dit de hoofdarts die gedurende ong. 2 minuten mijn wangen en de klieren onder kaakbeen betastte, en werking van het kaakgewricht voelde terwijl ik kauwde, en met een LEDlampje mijn mond rond ging en de situatie per tand dicteerde aan de assistente).

Sorry voor al deze details en dit lange verhaal, maar gewoon om duidelijk te maken dat ook deze praktijk in Duitsland dus niet de juiste plek is voor veilige amalgaamverwijdering: hetzelfde niveau van bescherming vind je in België ook, en hier is het bovendien nog terugbetaalbaar.

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Volgende


Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Keer terug naar Ervaringen met amalgaam

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

Spiritoo alternatief sociaal netwerk
cron